Fara paine, dar
circ TV cu rating inalt
Alexandru Ghillis
Nu va ganditi la DNA! Este vorba de cu
totul altceva.
Daca s-au oferit sponsorizari financiare grase,
reteta este destul de simpla, fiind vorba – probabil – de un format de emisiune
TV brevetat deja. Asa am putut vedea, cu cativa ani in urma, epopeea traita
voluntar de niste romanasi in jungla panameza, iar acum vedem tot romanasi, o duzina de vedete create pe
sticla de TV, chinuindu-se - pentru foloasele ce urmeaza unui rating mare – in
jungla sud-africana.
Cu ochii mari si (poate!) gura cascata, stam
seara de seara partasi la desfasurarea scenariului unui reality show TV cu rating garantat. Si zau, ca poti rezista eventualei tentatii de a apasa butoanele
telecomenzii pentru altceva, desi...
In defunctul MSN Encarta am putut citi ca „reality show-ul este o emisiune TV ce
observa situatii reale de viata, programe televizate ce prezinta oameni reali
în situatii contrafacute, ale caror emotii si comportamente sunt adesea monitorizate”. Adica, cam totul este regizat pe baza unui
scenariu fiindca, de fapt, este vorba de o emisiune de televiziune filmata. Care
se desfasoara pe cateva platouri de filmare, atent pregatite de o complexa
echipa de profesionisti (in acest caz circa 200 de romani si straini). Ca atare,
ar trebui sa nu le purtam mare grija celor doisprezece, ce joaca aproape in
deplina siguranta scenele de martiraj, spre multumirea onor telespectatorilor
si in beneficiul conturilor personale ale jucatorilor.
Practic, actiunea generala se petrece in
cea mai mare parte a timpului pe un platou curatel, creat din timp de
scenografi la marginea junglei, in asa fel incat vedetele sa fie cat mai putin
posibil deranjate de vietatile locului care, de altfel, nu se vad decat in
scene separate, independente, filmate documentar cu mult umor si intercalate
ulterior la masa de montaj. Asistam la diferite discutii interminabile sau
confesiuni purtate – conforme cu indicatiile scenariului - intre participantii infometati
ai reality show-ului (filmati de
cameramani invizibili, aflati printre ei), deoarece nu primesc decat pe sponci
orez si fasole, in asteptarea supunerii la probe greu de trecut, doar din
disperarea de a castiga niste portii de mancare in plus. Totusi, la peste o
saptamana si mai bine de supravietuire in (aparente) conditii de jungla, degradarea
fizica a eroilor nostri nu prea sare in ochi (probabil ca staff-ul de la costume, machiaj si coafura isi face si aici
datoria). Nu ar fi de mirare sa aflam candva ca, in dosul vegetatiei
luxuriante, cel putin doua toalete ecologice (invizibile noua) sa ofere
conditii minime moderne pentru satisfacerea nevoilor fizice ale personajelor emisiunii
si echipei de filmare din platou.
Pe un alt spatiu de filmare, intr-o zona
civilizata, in afara junglei, isi desfasoara numarul cei doi excelenti
prezentatori ai emisiunii. Acestia ii supun pe cei alesi prin vot telefonic de catre
telespectatori sa treaca peste anumite probe aproape imposibile si pentru care,
in functie de rezultatele obtinute, au asigurata si cantitatea de mancare ce li
se va livra tuturor. Sunt probe dementiale, care trebuie totusi vazute, fiindca
reprezinta punctul culminant al fiecarei serii zilnice. Din pacate, la una
dintre probe, cand unui tanar reprezentant al generatiei internetului, factor
de cultura cu muschii bine lucrati la sala de forta, i s-a pus si unica
intrebare de cultura generala „cine a scris Cei
trei muschetari?”, tanarul macho musculos a raspuns scurt „nu stiu” si a
trecut grabit la proba urmatoare de forta fizica. Am ramas siderat, fiindca
majoritatea romanelor lui Alexandre Dumas erau devorate de cei mai multi dintre
adolescentii generatiei mele. Trist, dar majoritatea tinerilor consumatori ai
retelelor sociale de pe internet, ai telefoanelor inteligente de care nu se
despart decat in somn, nu a cunoscut placerea integrarii in actiunea unui roman
de capa si spada captivant ca renumitul „Cei
trei muschetari” de Alexandre Dumas, rasfoirea paginilor unei carti din
marea literatura romana sau straina. Dezolanta constatare! Dar trebuie sa ne
obisnuim cu asta si acum sa ne consolam ca mai avem inca vreo doua saptamani de
divertisment exotic zilnic, seara de seara, in timp ce DNA-ul isi vede de
treaba in felul sau, in atentia reporterilor tuturor televiziunilor (flamande)
de stiri.
In fond, toate emisiunile TV de acest gen
sunt produse comerciale, create doar pentru divertisment si profit si nicidecum
pentru culturalizare si trebuie sa le luam ca atare. Asa ca, inarmati-va cu buna
dispozitie, cu popcorn, cu seminte si berea aferenta si... vizionare placuta,
chiar si din pat!!! :-))))
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu