Alexandru
Ghillis
Nu înţeleg şi pace – şi nu sunt deloc singurul - de ce ar
trebui noi, populaţia, să donăm
bani proprii şi
statul, aşişderea, de la buget (adică, tot
din dările noastre), ca să cumpărăm de
la nişte
cetăţeni
români o
sculptură de mare valoare, creaţie renumită a
lui Constantin Brâncuşi, artist român de talie mondială,
confiscată abuziv de autorităţile comuniste şi retrocedată recent
urmaşilor
proprietarului ei de drept.
Cum această sculptură de
Brâncuşi, una dintre puţinele sale lucrări de
mici dimensiuni care au avut norocul să rămână în ţară, nu
poate fi tranzacţionată pe
piaţa internaţională de
artă şi nici nu poate părăsi
definitiv România,
fiind evaluată şi clasată în categoria juridică
„Tezaur” a patrimoniului cultural naţional mobil, mă gândesc că nu
mai are nicio importanţă dacă
aceasta va continua să fie în regim de proprietate privată.
Ea poate fi vândută
oricui altcuiva, aflat cu domicilul stabil în România. Condiţia este ca, aflată în proprietate privată, să i se
asigure sculpturii respective un mediu de conservare şi de protecţie adecvat, cu control periodic, fiind
vorba de o creaţie
artistică cu valoare de tezaur naţional. Ea nu poate fi păstrată într-un apartament de locuit, expus
oricând
efracţiei,
ci, în
cazul în care
nu este închiriată în termeni legali de către
proprietari, spre expunere într-un
mare muzeu sau galerie de artă din ţară, pe
termen limitat/nelimitat, ar trebui imperativ ocrotită în camera de valori a unei bănci
importante din Capitală. Deci, de ce toată
tevatura asta de până
acum? Mai sunt cumva şi oarece
interese oculte?
Mă întreb, adesea, de ce multe persoane,
indiferent de poziţia
lor socială, în eventualitatea că sunt
conştiente
ori nu de unele lacune în
cultura lor generală sau nu se pricep într-un anumit domeniu ce presupune cunoaştere, au totuşi – să
zicem – tupeul de a vântura
cu lejeritate verdicte publice asupra acestuia, când, de fapt, ar trebui să aibă
decenţa de
a avea reţineri
în a
se exprima. Aşa se întâmplă şi în aceste zile, când apar în mass-media comentarii total absurde,
chiar şi pe
reţele
de socializare online. Mă refer la unele comentarii habarniste,
emise în legătură cu
valoarea artistică a „Cuminţeniei Pământului” sau a recentului ansamblu
sculptural comemorativ „Aripi”, ridicat de cunoscutul artist Mihai Buculei în faţa Casei Presei din Bucureşti. Este adevărat,
că ocazia de a posta online oricine,
orice, inclusiv pe reţelele
de socializare, este efectul suprem al democraţiei şi nu trebuie cenzurat, ci luat ca
atare.
Nu pot încheia fără a-l întreba, din curiozitate, pe cel ce a
avut prilejul de a lucra la restaurarea „Cuminţeniei Pământului”, de ce, dacă
operaţiile
de restaurare s-au desfăşurat în condiţii de siguranţă
maximă, bănuiesc,
în
incinta unui mare muzeu de artă bucureştean, sub coordonarea apreciatului
sculptor restaurator Aurel Stâncă
Olteanu, a trebuit să fie înarmat cu pistol, aşa după cum
povesteşte? Împotriva cui, a colegilor? Este
hilar, ceea ce spune!
(Publicat in EVZ / EVZ.RO)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu