Alexandru Ghillis
Într-o
perioadă în
care românii
erau aburiţi cu
piticul sovietic, cel mai mare pitic din lume şi cu
legendele marilor descoperiri tehnice ale omenirii, care se datorau, cică,
ingeniozităţii
savanţilor
ruşi,
ne-am pricopsit şi cu
o copie aproximativă la
scara 1/1 a Universităţii
„Lomonosov” din Moscova. Ditamai hardughia, simbol al impunerii comunismului
stalinist în România,
cu „sprijinul” Armatei Roşii şi al servilismului
comuniştilor
autohtoni, în
timp ce intelighenţia
poporului român era
decimată sistematic
la Canal şi în
alte stabilimente de exterminare din ţară. Măreaţa
construcţie
era un cadou otrăvit
plasat, prin efortul miilor de muncitori români, în
nordul Capitalei, din câte ştiu, pe
locul fostului hipodrom al oraşului şi a
primit numele „Casa Scânteii”,
fiindcă aici
urma să se
tipărească
oficiosul partidului muncitoresc român,
„Scânteia”.
Bomboana de pe colivă a
fost postarea unei mari statui a lui Lenin pe gazonul din faţa
edificiului.
Revoluţia de
la 1989, care a condus la schimbarea regimului naţional-comunist
român, a
avut imediat drept urmare şi
doborârea
lui Lenin, în
urma acestuia rămânând
doar un soclu gol, degradat, ce a dăinuit
până acum
câteva
zile, singur şi
trist in faţa
„Casei Presei Libere”, după cum
a fost botezată de
atunci hardughia.
Ideea de a amplasa în
locul soclului fostei statui a lui Lenin, în
contrapunere cu simbolul uriaş al
comunismului stalinist, un monument actual îndrăzneţ, ca
simbol al aspiraţiilor
de libertate ale poporului român, se
dovedeşte,
pentru destui cetăţeni
avizaţi ai
oraşului,
a fi oarecum nefericită.
Care poate fi motivaţia? În
principal, un asemenea monument era – în sfârşit – de
dorit, dar locul lui este inadecvat. Fiindcă, în
ciuda monumentalităţii
sculpturii „Aripi”, creată de
cunoscutul sculptor Mihai Buculei, aceasta este oricum dominată de
imensa clădire şi de
simbolistica acesteia, aflată la
mică
distanţă în
spatele său. În
plus, pare şi o
impietate faţă de
un alt monument de suflet al românilor,
pe care îl
intrece ca înălţime:
Arcul de Triumf, aflat în proximitate.
Părerea
subsemnatului este că, de
fapt, în locul
blestemat s-ar potrivi un ansamblu statuar având o
compoziţie
dispusă pe
orizontală şi
care să
exprime plastic ideea unei jumătăţi de
secol de suferinţă a
poporului român sub
totalitarism. Compoziţia
„Aripi”, realizată în
metal, este o reprezentare abstractă a năzuinţei
zborului spre înălţimi,
spre libertate, fiind monumentală şi frumos
echilibrată în spaţiu, astfel
că ar
fi trebuit ( e părerea
multora) să fie
amplasată
singură în
mijlocul unei largi pieţe
centrale a oraşului
(poate în Piaţa
Victoriei?), unde aripile, strălucind
în
lumina soarelui, să se îndrepte
svelte către
cer.
În
concluzie, este de mult necesar un asemenea monument singular, precum „Aripi”, în
centrul Bucureştiului
şi
care să nu
fie dominat de simbolul negativ al altuia cu monumentalitate dominantă. Din
păcate,
acum s-a ratat această şansă!
(Publicat in EVZ / EVZ.RO)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu